Voedselbank Katwijk kreeg woensdag 20 december bezoek van leden van Wijkraad Katwijk Noord en Wijkraad Rijnsburg. Beide wijkraden overhandigden een cheque van bij elkaar vijfduizend euro. Met het bedrag kunnen de klanten van de Voedselbank tijdens de decembermaand extra producten zoals vlees, vis en kaas meekrijgen. Producten die normaal gesproken zelden meegegeven kunnen worden.
Aanvraag
De Voedselbank werkt met gratis producten die zij ontvangt en ook weer gratis kan doorgeven aan haar klanten. Daarvoor is de Voedselbank afhankelijk van wat supermarkten, particulieren en ondernemers aanleveren. Bepaalde producten zijn schaars en worden daarom door de Voedselbank ingekocht. De decembermaand was een aanleiding voor de Voedselbank om een aanvraag te doen bij Wijkraad Katwijk Noord om zodoende wat luxe producten aan de klanten mee te kunnen geven.
Wijkraad Katwijk noord
Namens Wijkraad Katwijk Noord waren voorzitter Piet Langmuur en secretaris aanwezig. Zij waren al eens eerder langs geweest bij de Voedselbank en waren onder de indruk van de gestructureerde aanpak. Bert: “Er moet een concrete bestemming zijn voor een aanvraag. Deze bestemming is dat en dat dragen we daarom een warm hart toe!” In Katwijk Noord wonen er heel wat mensen die het financieel moeilijk hebben. Volgens de cijfers van de Voedselbank komt ongeveer een derde van de klantenkring uit de Hoornes.
Wijkraad rijnsburg
Ook Wijkraad Rijnsburg wilde graag een donatie doen. Wijkraadslid Alice de Mooij: “In oktober kijken we al hoeveel aanvragen we nog hebben en hoeveel budget er nog beschikbaar is. Dan is iedereen er wel over eens dat er aan het eind van het jaar nog een donatie naar de Voedselbank mag gaan. Het geld moet toch ten goede komen aan de burgers. En dat gebeurt op deze manier.” Regelmatig ondersteunen de Wijkraden met hun wijkbudget initiatieven voor minderbedeelden in de samenleving.
Achter de voordeur
Het samenzijn gaf de mogelijkheid om met elkaar te praten over armoede achter de voordeur, de signalering daarvan en wat er mogelijk meer aangedaan kan worden om de primaire doelgroep van de Voedselbank beter te bereiken. Voorzitter Aafke van Rijn: “De praktijk is dat als je in armoede terecht komt, vaak niemand het mag weten. Maar de ellende wordt dan alleen maar groter. Dat zijn de verhalen die we hier horen.” Klanten die wel bij de Voedselbank terechtkomen komen vaak tot dezelfde conclusie: “Dit had ik veel eerder moeten doen.”
