Organisatie
Werkwijze
De Voedselbank Katwijk wordt volledig gerund door vrijwilligers en draait op giften, donaties en subsidies. Het benodigde voedsel wordt wekelijks geschonken door een aantal winkels en bedrijven binnen de regio en ontvangen we van de Voedselbank Nederland. De Voedselbank Katwijk fungeert ook als sub-verdeelpunt voor de overige voedselbanken in de Bollenstreek.
Op woensdagen wordt het voedsel door vrijwilligers op een verdeelpunt in Den Haag opgehaald. Op donderdag wordt het voedsel opgehaald bij bedrijven in de regio en sorteren de vrijwilligers het ontvangen voedsel. Op vrijdag worden de boodschappenkratten gevuld, die vervolgens opgehaald worden door de klanten.
Voedselkwaliteit
De Voedselbank Katwijk heeft een voedselveiligheidscertificaat dat is gekwalificeerd door de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA). Ook in 2021 is dit weer bevestigd en erkend met de hoogst haalbare score. Het is van het grootste belang de voedselveiligheidsketen sluitend te houden. Klanten van de Voedselbank moeten er namelijk op kunnen vertrouwen dat de boodschappen die zij krijgen veilig zijn.
Om de kwaliteit en veiligheid van het voedsel in stand te houden zijn er in de voedselbank regels en protocollen. De vrijwilligers controleren al het voedsel dat binnenkomt, dat vervolgens in professionele koel- en vriesopslag of opslag wordt bewaard. De temperaturen en doorlooptijden worden gecontroleerd en opgeslagen. Het gebouw is schoon. De voedselbank heeft een uitgewerkt schoonmaakplan dat wekelijks wordt uitgevoerd en afgetekend. Opgeleide vrijwilligers houden toezicht op de voedselveiligheid.
De NVWA heeft speciaal voor de voedselbanken in Nederland een document opgesteld met richtlijnen waaraan men moet voldoen om veilig met voedsel te kunnen/mogen werken.
De stichting
De Voedselbank is een stichting met een bestuur. Elk bestuurslid is verantwoordelijk voor 1 of meer kerngroepen. Deze kerngroepen worden geleid door een coördinator en zijn elk verantwoordelijk voor een bedrijfsproces. Momenteel wordt gewerkt met de volgende kerngroepen:
- Food en Non-Food
- Klant faciliteiten (Kleding en Klein Inventaris, Knippen)
- Klant bespreking (Halfjaarlijkse toetsing aan de hand van inkomensnorm)
- Facilitair (Vervoer, Gebouw en Inventaris)
- Communicatie
- Vrijwilligersbinding
De stichting legt jaarlijks verantwoording af in het jaarverslag, dat via onderstaande button te downloaden is.