Halverwege januari openen Niels Kraijenoord en Jan Mol de deuren van hun franchiseonderneming in Leiderdorp. Als openingsactie besluiten zij om in dezelfde maand voor elke verkochte keuken een bedrag van €250,- te doneren aan de voedselbank. Uiteindelijk overhandigen de jonge ondernemers in maart een cheque van maar liefst €4.500,-. Dat zijn 18 verkochte keukens, knap werk!
Niels en Jan zijn neven en vrienden. Over hun gemeenschappelijke passie raken de jongens niet uitgepraat: keukens verkopen vanuit hun eigen I-KOOK winkel in Leiderdorp. Zelfs als de laatste lichten in de Voedselbank uitgaan, blijven de jonge ondernemers nog hangen om hun ondernemersverhaal met ons te delen.
Hard werken en dankbaar zijn
Een eigen onderneming is hard werken maar de jongens zijn dankbaar dat zij de kans en het vertrouwen hebben gekregen om op jonge leeftijd een eigen winkel te openen. Jan: “We zijn ons ervan bewust dat niet iedereen deze kansen krijgt en daarom willen wij graag delen. Dat is wel moeilijk als je net start. We hebben daarom een actie bedacht waarbij er bij elke verkoop in januari een bedrag naar het goede doel gaat.”
klanten blij maken
Het gaat de jonge ondernemers dan ook niet alleen om het geld verdienen. Ze willen ook maatschappelijk betrokken zijn. Niels: “Wij willen onze klanten blij maken met een mooie keuken die aan alle wensen voldoet. Heel Nederland kookt elke dag in de keuken en dan is goede apparatuur belangrijk maar tegelijkertijd weten we ook dat niet iedereen voldoende geld heeft voor een maaltijd, laat staan een nieuwe keuken. Daarom willen we met deze actie óók de klanten van de voedselbank blij maken met iets extra’s.”
Fysieke bijdrage
De bestemming van de donatie wordt in overleg met de jonge ondernemers nader bepaald: “Een geldbedrag geven is leuk maar we willen graag een fysieke bijdrage leveren.” Dus wordt er gekozen voor een bijdrage aan een vervoersmiddel voor ouderen of mensen die niet in staat zijn om naar de Voedselbank te komen.