‘Eigenlijk zou de knop om moeten’

De samenwerking tussen de Albert Heijn winkel in de Hoornespassage en Voedselbank Katwijk gaat al heel wat jaren terug. Eigenaar en franchise-ondernemer Robert Kraan (59) weet niet meer precies wanneer het begon. “We verzamelen op donderdag en vrijdag brood voor de Voedselbank. Daarnaast koopt de Voedselbank ook bij ons wat zuivelproducten in. “Ik vind het steeds moeilijker te verkopen dat we spullen weggooien.”

De Albert Heijn in de Hoornespassage wordt gerund door Robert Kraan, zijn broer Paul en zijn zoon Bart. Eerst begonnen aan de overkant als een andere supermarktformule, maar door de groei is de winkel sinds 1996 een Albert Heijn-filiaal geworden. “We gingen van 236m2 verkoopruimte aan de overkant naar 1000m2 op deze locatie. Na de laatste verbouwing is het 1330m2 geworden.” Robert is enthousiast over de AH-formule. “Er is geen betere organisatie. Ze hebben het echt heel goed voor elkaar”, vertelt hij vanuit zijn kantoor. 

‘Overblijvers’

De samenwerking gaat terug naar de tijd dat de Voedselbank nog in Cleyn Duin zat. “Ik denk dat er gewoon relaties waren waarin we hebben gekeken wat we voor elkaar konden betekenen en wat we doen met de goederen die over zijn.” Naast de inkoop van melk, vanillevla en yoghurt levert Albert Heijn ook vlees op de datum en brood wat over is van de dag daarvoor. Al staat dat laatste wel onder druk. Robert klikt op het computerscherm op een van de beveiligingscamera’s die een promotiebanner laat zien met de titel ‘Overblijvers’. Het zijn de broden die over zijn van gisteren en nu voor een schijntje worden verkocht. “Als je weinig geld hebt, is dit echt super. Maar het lastige is dat alles wat we hiervan verkopen, niet meer beschikbaar is om aan de Voedselbank te doneren.”

Spagaat

De ‘overblijvers’ passen in een strategie van Albert Heijn om bewuster met voedsel en het milieu om te gaan. “Bedrijfsmatig “móeten” we bepaalde artikelen hebben.” De Albert Heijn in de Hoornes heeft zo’n 15.000 artikelen in haar assortiment. “Als consument zijn we gewend dat alles wat we willen ook beschikbaar moet zijn. Maar eigenlijk zou die knop bij mensen om mogen. We zitten als bedrijf wel in een spagaat. We willen voor de aarde zorgen, maar tegelijkertijd vraagt de consument wel op om bepaalde producten die er niet altijd zijn.” Zo kiest de Albert Heijn er volgens Robert voor om het aantal transportvluchten drastisch te verminderen en ervoor te kiezen dat bepaalde producten soms gewoon minder voorradig zijn.”

Bewustwording

Meer bewustwording bij de consument, maar wel wat minder broden voor de Voedselbank. Toch vindt Albert Heijn het belangrijk om met de Voedselbank samen te werken. “Op grote schaal gaat er vanuit de distributiecentra nog steeds heel veel naar de Voedselbank”, vertelt Robert. Daarnaast organiseert Albert Heijn jaarlijks een inzamelingsactie voor de Voedselbank waar winkels lokaal op in kunnen schrijven. Ook de Albert Heijn van de gebroeders Kraan deed afgelopen maand weer mee. “We krijgen dan promotiemateriaal voor in de winkel en op zaterdag kwam er een team van vrijwilligers van de Voedselbank. We hebben zelf de actie nog een week door laten lopen.” De actie heeft behoorlijk wat producten opgeleverd, maar daarnaast ook zeker bijgedragen aan naamsbekendheid en bewustwording bij winkelend publiek.

Statiegeldbox

Als laatste voorbeeld van de samenwerking wijst Robert naar de statiegeldbox naast de emballage automaat. “Hier kunnen lokale organisaties zich voor inschrijven. Want lokale doelen hebben de meeste impact. Klanten kunnen dan hun statiegeldbonnen doneren aan het goede doel. Als er geen doel is in een bepaalde maand, dan gaan de gedoneerde statiegeldbonnen standaard naar de Voedselbank. Eigenlijk is dus de Voedselbank ons hoofddoel”, besluit Robert glimlachend.