Armoede is meer dan een lege portemonnee. Het is stress. Schaamte. Eenzaamheid. En soms het gevoel dat je niet meer meetelt. Tijdens een indrukwekkende middagsessie op het congres van het Armoedefonds in Den Bosch vertelden drie ervaringsdeskundigen openhartig hoe zij in armoede terechtkwamen, wat dat met hen deed en wat uiteindelijk het verschil maakte.
Opeenstapeling
Gespreksleider Marc Mulder ging in gesprek met drie vrouwen die ieder hun eigen verhaal vertelden: Vinanda Mijdam, Bouchra Hajali en Jamaa Taharrasst. Hun verhalen maakten één ding direct duidelijk: armoede ontstaat vaak niet door één verkeerde keuze, maar door een opeenstapeling van gebeurtenissen. Vinanda werkte jarenlang als zelfstandige en verdiende goed. Tot een scheiding, meerdere verhuizingen en een forse belastingaanslag haar leven compleet ontwrichtten. “Ik dacht steeds: het komt wel goed”, vertelde ze. Maar uiteindelijk raakte ze dakloos, verslaafd en belandde ze zelfs in de prostitutie om te overleven. “Ik was mijn identiteit helemaal kwijtgeraakt.” Ook Bouchra had ooit een stabiel leven. Tot ziekte haar inkomen deed kelderen. Toeslagen moesten plotseling worden terugbetaald en schulden stapelden zich op. “Ik had geen melk voor mijn dochtertje”, vertelde ze zichtbaar geëmotioneerd. “Ik leefde alleen nog maar in angst en overleving.”
Schaamte en stilte
Een terugkerend thema tijdens de sessie was schaamte. Niet durven vertellen dat je het financieel niet redt. Post ongeopend laten liggen. Sociale contacten vermijden. Alsof armoede iets is waarvoor je je moet verantwoorden. Jamaa groeide op in armoede, wist zich daar later uit te werken, maar belandde na ziekte en een scheiding opnieuw in de problemen. “Je denkt dat het je eigen schuld is”, vertelde ze. “Je kan lezen, je spreekt de taal, dus waarom lukt het je dan niet?” Uiteindelijk durfde ze zelfs haar post niet meer te openen. De vrouwen beschreven hoe ze zich steeds minder mens voelden. Niet gehoord. Niet gezien. Gereduceerd tot een dossier of een probleemgeval. Vinanda vertelde hoe ze bij instanties vooral werd gezien als “weer zo’n dakloze verslaafde”. “Terwijl ik ook gewoon kwaliteiten had.”
Menselijkheid
Toch zat er ook hoop in de verhalen. Alle drie de vrouwen noemden uiteindelijk één doorslaggevende factor die hen hielp om uit de neerwaartse spiraal te komen: iemand die naast hen ging staan. Geen standaard intake of formulier, maar echte aandacht. Menselijkheid. Voor Bouchra was dat een hulpverlener die direct in actie kwam toen zij binnenstapte. “Geen intake en dan weer wachten. Hij ging meteen bellen en dingen regelen. Voor het eerst ging ik met een beetje hoop naar huis.” Jamaa vertelde hoe één arts haar bleef behandelen als mens, ook toen ze diep in de schulden zat. “Dat kleine stukje verbinding gaf me langzaam weer het gevoel dat ik er mocht zijn.” En Vinanda? Die ontmoette een begeleidster van een uitstapprogramma prostitutie die als enige in haar bleef geloven. “Zij zag ons als mensen. Niet alleen als probleem.”
vroegsignalering
Tijdens het vragenrondje vanuit de zaal ging het veel over preventie en vroegsignalering. Hoe herken je verborgen armoede? Hoe voorkom je dat mensen steeds verder wegzakken? De vrouwen benadrukten dat armoede lang niet altijd zichtbaar is. Ook mensen met een dure auto of een koopwoning kunnen ondertussen geen boodschappen meer betalen. Maar misschien nog belangrijker: armoede gaat niet alleen over geld. Het gaat over het verlies van zekerheid, vertrouwen en eigenwaarde. Over niet meer mee kunnen doen. Over leven in constante stress. Daarom pleitten de ervaringsdeskundigen voor meer menselijkheid in het systeem. Minder loketten en regels. Meer luisteren. Meer naast mensen gaan staan. Niet eerst formulieren, maar eerst hulp. “Als mensen weer eten hebben en even adem kunnen halen,” zei iemand uit de zaal treffend, “dan komt de rest vaak daarna pas.”
Aandacht
Misschien was dat wel de belangrijkste les van deze middag. Dat armoede niet alleen bestreden wordt met geld of regelingen, maar ook met aandacht en betrokkenheid. Eén van de bezoekers verwoordde het scherp: “De grootste armoede in Nederland is dat mensen niet meer medelievend zijn.” Juist daarom maakte deze sessie zoveel indruk. Omdat de verhalen niet alleen gingen over schulden, maar vooral over mensen. Mensen die jarenlang onzichtbaar waren. En die nu, juist vanuit hun ervaringen, anderen helpen om niet hetzelfde mee te maken.
