Het bestuur van Voedselbank Katwijk richtte een heus crisisteam op om de coronacrisis het hoofd te bieden. Met succes: de organisatie draait nog altijd op volle toeren. 'We hebben in korte tijd onze hele werkwijze omgegooid, maar er is geen wanklank gevallen.'

Het is vrijdagochtend 11 uur en koffiepauze in de aula van de Voedselbank. Een voor een komen de vrijwilligers binnen en nemen ze plaats aan een tafel, op veilige afstand van elkaar. Het is een gek gezicht, maar de gezelligheid is er niet minder om. 'Lekker weertje, niet?', zegt een man in een geruit overhemd en korte broek. 'Voor mijn part werken we voortaan altijd buiten', reageert een ander. 'Héérlijk.'

Koffie op afstand. Buiten werken. Het zijn maatregelen die de gezondheid van vrijwilligers en klanten moeten beschermen. Waar veel voedselbanken in Nederland moesten sluiten door de uitbraak van het coronavirus, draait de Voedselbank Katwijk nog altijd op volle toeren. Maar daar was wel wat aanpassingsvermogen voor nodig, getuige de nieuwe procedures in en rondom het pand.

'Het was echt even schakelen in het begin', zegt vrijwilliger Trien Schaap, als de koffiepauze weer voorbij is. 'Maar joh, alles went.' Trien - kort bruin haar, hartelijke lach - regelt de inschrijving van de klanten. Dat doet ze buiten, waar de 1,5 meter afstand makkelijker te handhaven valt. Ze haalt haar schouders op. Eigenlijk bevalt het haar wel zo. 'Je wordt nog een beetje bruin, met al dat mooie weer.'

'Je leert op een andere manier werken', zegt voorzitter Aafke van Rhijn, uitkijkend op het binnenterrein van de Voedselbank. 'Op deze manier kunnen we onze klanten bedienen én afstand bewaren.' De manier waarop die omschakeling is verlopen, vervult haar met trots. 'We hebben in korte tijd onze hele werkwijze omgegooid, maar er is geen wanklank gevallen. Iedereen begrijpt dat dit nu nodig is.'

Juist in deze tijd is de Voedselbank belangrijker dan ooit, zegt Van Rhijn. 'Mensen raken van de ene op de andere dag in de financiële problemen. Bedrijven storten in, mensen verliezen hun baan. Er kloppen iedere week nieuwe mensen bij ons aan, getroffen door de coronacrisis. Zij hoeven momenteel geen intakegesprek te doen, dat komt later wel. Ze hebben onze hulp nodig, nu meteen.'

Van Rhijn verwacht dat het aantal klanten de komende tijd zal toenemen. 'Mensen maken eerst hun buffers op voordat ze bij ons komen.' Vooralsnog verloopt de uitgifte soepel, zegt ze. 'We krijgen van alle kanten hulp. Je merkt dat de samenleving achter de Voedselbank gaat staan. Mensen brengen spullen langs of proberen op andere manieren te helpen. Die hulp kunnen we goed gebruiken nu.'

Coronacrisis of niet, de vrijwilligers houden de moed erin. 'Het is hier altijd gezellig', zegt een vrouw die anoniem wil blijven. 'Ik ben een poosje niet geweest. Ik had last van kriebelhoest en bleef uit voorzorg thuis. Dat vond ik wel lastig, hoor. Dan merk je hoe verbonden je bent met dit werk. De gesprekken met elkaar, het bezig zijn voor een ander, het hele sfeertje.' Ze lacht. 'Ik heb het echt gemist.'

Bovenstaand artikel stond op 11 juni 2020 in De Rijnsburger en in De Katwijksche Post