Wekelijks halen onze vrijwilligers (verse) voedselproducten op bij onze leveranciers in de regio. Dat doen we met onze huidige bestelbus met koelinstallatie die in 2017 tweedehands is aangeschaft. Deze bus kan nog wel een tijdje mee, maar regeren is vooruitzien. Daarom zijn we begonnen ons te oriënteren. Vervanging is evenwel niet voor 2025 te verwachten. Het bestuur heeft de voorkeur uitgesproken voor een elektrische bus. Deze keus wordt ook gemaakt omdat we met 120 zonnepanelen op het dak van ons gebouw meer stroom opwekken dan wat we gebruiken.
Wensen
Onze chauffeurs hebben een beknopt programma van eisen opgesteld. Eén van de belangrijkste wensen is een vlakke laadvloer zodat de bandenbakken niet in de weg zitten. Dit heeft tot gevolg dat we op zoek moeten naar een elektrische “casco-cabine wagen” waarop een opbouw wordt geplaatst. De keuze met betrekking tot deze variant in elektrische uitvoering is momenteel zeer beperkt. Bovendien is er nog nauwelijks ervaring opgedaan in de markt. Het is daarom (veel) te vroeg om nu tot aanschaf van een nieuwe e-bus over te gaan.
Gewicht
We houden uiteraard de ontwikkelingen goed in de gaten. Zo is er contact met de landelijke vereniging over de ontwikkelingen in de markt. E-bussen zijn vanwege het gewicht van de batterij zwaarder dan een soortgelijke reguliere variant. Er is daarom regelgeving in de maak om het maximale bruto gewicht, dat geldt voor bestuurders met een B-rijbewijs, op te trekken van 3500 kg naar 4250 kg. Chauffeurs moeten daarvoor een dag op aanvullende training inclusief enkele uren aanvullende rijopleiding.
Voldoende vermogen
Daarnaast is men aan het onderzoeken of er een eigen laadpunt met voldoende vermogen (22 kW) gerealiseerd kan worden. Des te hoger het vermogen, des te sneller is de accu geladen, des te groter de inzetflexibiliteit. Wellicht is het zinvol om onze netaansluiting te gaan verzwaren. Vanwege forse doorlooptijd is inmiddels een principe verzoek ingediend bij netbeheerder Liander.
