“Ik ben onder de indruk hoe alles georganiseerd is”

Bakkerij Van Tilburg is een begrip in Rijnsburg. Johan van Tilburg (40) runt vanaf 2003 het familiebedrijf met winkels in de Hoftuin en op de hoek van de Brouwerstraat. Waar de prijzen onder druk staan en de concurrentie groot is, is het voor Johan een hele uitdaging om te ondernemen. Maar toegeven op de kwaliteit en de service doet hij niet. “Je moet er bovenop zitten, je kan niet versloffen”, klinkt het strijdbaar. Sinds 2004 levert hij wekelijks kwaliteitsbrood aan de Voedselbank.

Het zijn lange dagen voor Johan die al sinds zijn twaalfde in de bakkerij werkt. Om 04.15 uur gaat de wekker, een deel van zijn personeel is dan al druk aan het bakken. Naast het bakken houdt Johan zich ook bezig met de administratie, facturatie en bestellingen. Tussen de middag neemt hij even rust om daarna weer door te gaan tot 18.00 uur. “Ik maak zo’n zestig uur in de week. Maar zaterdagmiddag probeer ik echt om 13.00 uur te stoppen.” De bakkerij is sponsor van het eerste elftal van Rijnsburgse Boys. Met zijn vader bezoekt Johan vanaf zijn achtste jaar traditiegetrouw alle thuiswedstrijden van het eerste elftal.”

80 broden

Vanaf 2004 levert Bakkerij van Tilburg wekelijks brood aan de Voedselbank. “Het begon met een paar broden en wat krentenbollen, nu zijn het vaak zestig tot tachtig broden per week en al het andere wat nog over is. We gooien niks weg. Daarnaast leveren we ook nog aan Daklozen Katwijk.” In de winkel moet volgens Johan tegenwoordig tot zeker 18.00 uur vers brood voor de klanten liggen. “Vroeger was dat anders, maar als je nu niks meer hebt, dan ben je je klanten kwijt.” Omdat het brood de volgende dag niet meer verkocht kan worden, is er dus het nodige om weg te geven. “Het is dan nog heerlijk vers, maar we kunnen het alleen niet meer verkopen aan onze klanten.”

Johan van Tilburg voor de winkel op de hoek van de Brouwerstraat

Financiële problemen

Aan de buitengevel bij de Brouwerstraat prijkt een foto van een jonge Johan op de bakfiets. “We gingen vroeger nog langs de deuren.  Er ging wel eens een bloemenlijn failliet en dan gebeurde het dat mensen hun rekening niet meer konden betalen.” Omdat Johan de mensen kende sloot hij dan vaak een regeling af. “Ik heb zelf zes keer meegemaakt dat mensen in de financiële problemen terechtkwamen.” Nu is dat gelukkig niet meer zo. Er wordt direct betaald en eigenlijk heeft Johan in zijn eigen omgeving niet meer met armoede te maken. “Ja, je ziet het op tv en op social media en dan besef je weer dat het dichterbij is dan dat je denkt.”

Prijsstijgingen

Toch hebben de huidige prijsstijgingen van grondstoffen en energiekosten ook behoorlijk invloed op de onderneming. “We moeten elk dubbeltje omkeren. De gasrekening is vertienvoudigd en ook bloem is veel duurder geworden. Dat betekent dat een klant inmiddels vijftig cent meer voor een bruinbrood betaalt.” Wat betreft zijn vaste klantenkring maakt Johan zich niet zoveel zorgen. Maar hij heeft ook te maken met een ‘zwevende’ groep die als het goed gaat naar de winkel komt, maar nu het minder gaat, toch kiest voor brood uit de supermarkt. “Maar dat is gelukkig een klein percentage.” 

Netwerkbijeenkomst

In juni was Johan was als leverancier van de Voedselbank uitgenodigd bij een netwerkbijeenkomst. “Je krijgt een inkijkje in de keuken en daar was ik van onder de indruk. Je ziet hoe alles georganiseerd wordt, nou dat zit wel goed.” Het viel hem op hoe schoon alles was. “Ik weet zelf binnen mijn bedrijf welke regels er allemaal bij komen kijken. Als vrijwilligers dat daar voor elkaar krijgen, dat vind ik knap!” Ondanks dat de Rijnsburger kritisch is als het gaat om goede doelen, is hij over de Voedselbank zeer te spreken. “Ik weet welke mensen daar rondlopen en waar de spullen terecht komen. Die mensen hebben het harder nodig dan ik. Als ik mijn steentje kan bijdragen met brood wat lekker en voedzaam is, dan ben ik tevreden.”