Bij De Vreugd Schoenmode in de Hoornes stapten afgelopen weken heel wat kinderen de winkel binnen die normaal gesproken dat niet zo snel zouden doen. Dankzij een gezamenlijke actie van meerdere schoenenwinkels konden kinderen die afhankelijk zijn van de Voedselbank en De Voorraadkast voor maximaal €100 een goed paar schoenen uitzoeken.
Betrokkenheid
Gijs de Vreugd is geen onbekende bij de Voedselbank Katwijk. “Al zo’n tien jaar steun ik acties voor kinderen,” vertelt hij. “We begonnen met Sinterklaasacties met chocoladeletters, en een paar jaar geleden gaf ik al eens schoenen weg aan kinderen die dat hard nodig hadden.” Die betrokkenheid komt voort uit een oprechte wens om iets voor de gemeenschap te betekenen.
kwaliteitsschoenen
De Vreugd Schoenmode staat bekend om kwaliteitsschoenen, ook voor de wat moeilijkere voeten. Gijs legt uit: “Kinderen hebben goede schoenen nodig voor een gezonde ontwikkeling. Zonder steun kun je last krijgen van knieën of rug, vooral tijdens de groei.” Juist daarom is deze actie zo belangrijk. Kinderen tot 18 jaar konden dankzij de korting van 40% een passend paar schoenen kiezen. Daardoor konden ze met de bon eigenlijk elk gewenst paar schoenen uitkiezen.
Emotionele Reacties
De actie riep veel emoties op. “Sommige ouders liepen met tranen in de ogen weg,” herinnert Gijs zich. Maar hij ziet ook hoe verschillend mensen reageren. “Niet iedereen toont evenveel dankbaarheid, maar dat hoort erbij.” Wat voor Gijs telt, is dat hij echt iets kan betekenen voor gezinnen die het moeilijk hebben. “Vroeger steunde ik ook wel sportverenigingen, maar dat doe ik niet meer. Ik wil echt de mensen ondersteunen die het hard nodig hebben.”
Tafel van verbinding
In de winkel van Gijs speelt één element een bijzondere rol: de grote tafel midden in de zaak. “Die tafel is heel belangrijk,” vertelt hij. “Mensen komen hier niet alleen voor schoenen, maar ook voor een praatje. Vooral ouderen, die soms hele dagen niemand zien, vinden hier een plek om even aandacht en gezelligheid te ervaren. Het gaat niet alleen om verkoop, maar om echt contact en zorg voor elkaar.”